Mössa till en mamma

Ännu en mössa ha hittat en ny ägare denna går till mammsen av de förra mössorna, sådan dotter sådan mor blir det. :)


Två mössor

Två mössor går iväg till kusin barnen. Hoppas de kommer till användning och att de tycks om.


En Pyjamas

Blev en pyjamas till dottern då hon har börjat växa ur de hon har. Plus att det börjar vara kallt ute nu så det är bra med en långbent och långärmat.



Tygerna är här

Två stycken nya tyger fast i olika färger, så egentligen fyra nya tyger :) Alla i jersey.


Munkjacka med féer

Till min lilla egna tös har jag hunnit sy en munkjacka i de fina fée tyget som jag har lite av att sy till henne med. Så här blev resultatet, det är med foder yill och med. En sak jag har lärt mig är att man ska läsa beskrivningen ordentligt innan man syr. :)


2 förkläden

Två förkläden ha fått nya ägare. Dessa hamnar på två olika orter och jag hoppas de kommer till användning.


Rosa haklapp med rosor

Nu har jag hunnitt sy en haklapp för att visa er. Så här ser den ut (se bild), den är lite formsyd såa tt barnet ska kunna använda händerna om den vill äta själv. Det är karborre som knäppning samt att det finns en öggla för upphägning. Fickan är sydd så att den står ut lite, förhoppningsvis hamnar all mat i fickan i och med det. Titta på sidan med tyger för att se de mina vaxdukstyger.


Nya tyger på väg

Igår beställde jag lite nya tyger :). Tänk att man kan vara så glad över lite tyger...bilder på dessa kommer sedan när jag har fått dem. Så håll ut det dyker nog upp under nästa vecka.

Smakprov på kläder

Visar lite kläder jag har sytt till min lilla dotter samt presenter som jag har gett bort.


Personlig filt med namn

När en vän till mig fick sitt första barn ville jag ge dem något speciellt och personligt i doppresent. Blev en lapptäckesfilt med barnets namn på samt lite lappar utmed sidorna att suga på. Filten har en undersida av fleece så den är varm och skön, sug lapparna är valfritt. Fungerar att ha som lekfilt på golvet då den är lite tjockare samt att ha den i vagnen och värma barnet.

Måtten på filten är ca 100cm x 80cm.








Så här kan ett namn på filten se ut. Allt är handmålat av mig så det tar lite tid att göra.


Barnvagnsskynke

Ett barnvagnsskynke till min lilla tjejs barnvagn har det blivit. Inte riktigt nöjde med det men de var det första jag sydde. Nu har jag ritat om mönstret och har andra bättre ringar att hålla uppe den med samt inte lika många hål. En bra sak att ha då det är mycket sol ochlila ska sova eller om det blåser mycket. Har även på mitt skynke sytt dit band så att den går att knyta upp om man vill. detta är givetvis frivilligt.



Mitt märke

Nu har jag äntligen fixat mig ett eget märke eller namnlapp. Dett märke har jag haft länge på saker jag gjort men har då målat på det. Nu har jag fixar så att jag har nästan riktiga namnband, dessa är också målade/stansade för hand. En mer personlig namnlapp tycker jag.




Nästa projekt på G

Har funderat på att fodra en trikåmössa med fleece inuti. Så det blir nästa projekt. Mer om detta kommer sen om jag lyckas. :)

Hej!

Maria heter jag och jag är en simpel hobbysömerska. Här har vi inte gått några fina syskolor eller kurser. Självlärd kan jag väl kalla mig om man inte räknar in de där åren i skolan då man hade slöjd på schemat.

Välkommen hit till mig och hoppas du hittar någon egen inspiration till att sy eller kanske du hittar något du skulle vilja att jag syr åt dig.

Har inget på lager här hemma utan syr på beställning. Försöker sy så ofta jag har tid. Har en dotter och ett jobb som oftast tar upp min mesta tid men syr förglatta livet på kvällar och helger. Mestadels syr jag just kläder till dotter eller till vänner och bekanta. Just nu bor jag i Umeå men kommer inom en snar framtid flytta upp norr med min familj till Luleå. Skickar givetvis saker med posten om det skulle vara att du/ni bor längre bort.

Hör gärna av dig om något intresserar dig så ska vi tillsammans komma fram till en bra lösning.

Maila mig på: [email protected]

MVH/Maria


Förkläden

Dessa fina små förkläden har jag skapat till barn. De är 50cm långa och 34cm breda. knytbanden i halsen är 40cm långa och i midjan 50cm långa.



Dregglisar

Dregglisarna är sydda med ett jesey tyg på framsidan och fleece på baksidan. Med tryckknapp bak gör det lätt att ta av och på dregglisen. 
 


Haklappar

Satt innan förra helgen och sydde ett gäng haklappar så att jag kunde ta med mig upp till Luleå för att ge bort och om någon ville köpa. Tyvärr så glömde jag bort att fotografera dem. Ska se om det finns kvar några till nästa gång vi åker upp som jag då kan få med på bild. Kommer en bild snart på en haklapp iallfall, måste bara sy färdigt den.


Mina tyger

Vissa tyger finns det bara lite av och kanske bara räcker till en mössa eller dylikt. Hittar ni något fint tyg någon annanstans så kan jag nog beställa hem det och sy av det. Har du något tyg hemma som ligger och skräpar och vill ha något av det så kan vi ju försöka ordna det också ;)

Jersey (trikå)



Interlock



Velour



Mudd



Vaxduk/Plastat tyg


Äntligen!

Nu har jag suttit och knåpat på ett bra mönster i någon dag och har äntligen fått till det bra. Iallfall så att det passa till min dotters huvud alldeles perfekt. Så nu blir det att förstora detta mönster till lite andra storlekar. Mössan är sydd så att det bara blir en söm i bakkant.